Ondernemer aan het woord: Wessel van Olst

Er wordt in de pers veel geschreven over de crisis die tuinders doormaken, maar er ontstaan gelukkig door de huidige situatie ook mooie initiatieven. Een voorbeeld hiervan is de campagne ‘Support Your Locals’, gesteund door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Stichting Doen en de Rabobank. Deze campagne roept heel Nederland op, om meer lokaal je voedsel te kopen.  Hierdoor worden de ketens korter en steun je de lokale ondernemer. Voorbeelden in onze regio zijn VanLokaalVoorLokaal en Oregional. Het initiatief VanLokaalVoorLokaal richt zich vooral op gezonde voeding voor instellingen/bedrijven, terwijl Oregional ook levert aan horeca, particulieren, supermarkten en zorginstellingen. Dagelijks rijdt Oregional langs tientallen boeren in de regio Arnhem, Nijmegen en de Liemers. De boeren en telers waar zij mee samenwerken hebben veel liefde voor hun dieren, gewassen, omgeving en producten. Door de coronacrisis staan veel van deze leveringen stil. We gingen in gesprek met één van de ondernemers van Oregional, Wessel van Olst, eigenaar van Landwinkel de Woerdt in Ressen. Hoe heeft hij de coronacrisis ervaren.

Hoe is Oregional ontstaan?

Wij merkten dat er veel instellingen op diverse plekken hun producten haalden, wat voor hunzelf niet efficiënt was qua logistiek en kosten. Wij zagen een gat in de markt en daar zijn wij op in gesprongen om het totaalpakket te kunnen leveren. Met ons eigen wagenpark verzorgen wij de bestellingen bij de ziekenhuizen, instellingen en horeca. Het liep allemaal prima, totdat corona om de hoek kwam kijken.

Wat merk je van de crisis met je Landwinkel?

Normaal gesproken leveren wij kantoorfruit aan ondernemingen in deze regio, echter doordat medewerkers thuis kwamen te werken kwam dit allemaal stil te liggen. Mensen zoeken minder de drukte op en houden zich aan social distancing. Vanaf het begin merkten we wel dat het drukker is geworden in de winkel. Klanten kochten meer versproducten zoals fruit en asperges. Er is een hogere bereidheid om iets meer te betalen voor groenten, dit omdat men niet meer uit eten kon gaan en daardoor een meer luxere maaltijd thuis bereidde.  We hebben ook nieuwe klanten mogen begroeten, men gaf aan zich bij ons prettiger te voelen dan in een supermarkt.  Bij klanten die niet naar de winkel konden of wilden komen hebben we de boodschappen thuisbezorgd. Het is ook de gunfactor die meespeelt, de consument is gemotiveerd om iets meer te doen om de lokale ondernemer te steunen dan bij de grote supermarkt hun inkopen te doen.

 

Wat hebben jullie voor extra hygiëne maatregelen getroffen?

We hebben vrij snel schermen bij de kassa gehangen, een deurbeleid van een maximum aantal klanten in de winkel ingesteld, en de pinautomaat, deurknoppen en winkelwagentjes worden steeds gereinigd. We merkten wel dat er zorgen waren bij enkele van onze oudere werknemers. Door goed te luisteren en passende maatregelen te treffen, hebben we deze zorgen weg kunnen nemen.

 

Hoe zoeken jullie verbinding met je klant?

Wij hebben een klantensysteem met punten sparen maar houden onze klanten ook op de hoogte door middel van nieuwsbrieven. Wij vinden het leuk om te blijven vernieuwen, sinds april zijn wij gestart met een mobiele kippenkar. De kippen scharrelen overdags in het gras en de boomgaard.

S ’avonds gaan de kippen op stok en wordt de kar afgesloten. Geïnteresseerden kunnen een kip ‘adopteren’, dat houdt in dat men een abonnement afsluit en zo verzekerd is van minimaal een doosje eieren per week, afhankelijk van het gekozen abonnement. Het is een samenwerking met Zorgboerderij de Grootte Locht en Gidding Buitenzorg. Het voer wordt ook door lokale bedrijven aangeleverd en de resten van groenten en fruit uit de Landwinkel worden eveneens aan de kippen gevoerd. Een mooi voorbeeld van lokale en sociale kringlooplandbouw.

Naar het overzicht