De vier ondernemers: Cindy Vermeulen, Bas Gerrits, Tonny van Eldijk en Rob Janssen gingen niet over één nacht ijs. Omdat ze met hun verse producten vooral een bijdrage aan de gezondheid van mensen in ziekenhuizen en instellingen willen leveren, gingen ze als eerste op deze instellingen af. Ook spraken ze met cateraars die actief zijn in de gezondheidssector. De signalen die ze daar opvingen waren duidelijk: de markt is klaar voor ‘gezonde korte ketens’.
Intussen heeft een groep van circa 40 agrarische bedrijven interesse om samen te werken in deze regionale ‘gezonde korte keten’. Cindy Vermeulen benadrukte dat die samenwerking wel gebaseerd is op gezamenlijk gedragen waarden zoals: eerlijk product, lokaal geproduceerd, smaakvol, vers, maatschappelijk verantwoord, maar ook op basis van een transparante keten die zakelijk goed in elkaar zit. Het uiteindelijke doel is om met deze korte keten een nieuw en duurzaam afzetkanaal neer te zetten waar zowel lokale afnemers als ook de lokale agrariërs jaren mee vooruit kunnen.
Gelukkig staat de groep agrariërs er niet alleen voor. De Rabobank zorgde voor een stukje startkapitaal. Met Tonny van Eldijk in hun gelederen, hebben de agrariërs bovendien veel ervaring in huis, over hoe distributie en logistiek doelmatig opgezet kan worden. Ook weet Van Eldijk als geen ander hoe bestel- en factureringsprocessen efficiënt ingericht moeten worden. Tijdens de bijeenkomst gaf hij een presentatie over de technologie achter de nieuwe website. Maar hij waarschuwde ook dat het nog behoorlijk wat energie van alle deelnemers zal vragen voordat alles 100% operationeel is. De website moet voor 1 december ingericht zijn en dan kunnen klanten/instellingen er vanaf 1 januari 2019 terecht voor hun ’verse en gezonde’ producten uit eigen regio.