Menselijk aspect bij binden personeel centraler stellen

Juist in een tijd dat mechanisering, automatisering en robotisering aan kracht winnen in de tuinbouw moet het menselijk aspect bij het boeien en binden van personeel centraal staan. Dat aspect en minder de nadruk op de technische innovaties als het om arbeid gaat, staat centraal in het rapport ’Arbeid in de toekomst. Inzicht in de arbeid en goed werkgeverschap in de tuinbouw’ van Wageningen University & Research.

Voorzitter Sjaak van der Tak van Glastuinbouw Nederland nam 16 januari het eerste rapport in ontvangst. Hij deed dit tijdens de Werkconferentie Human Capital Agenda Glastuinbouw 2020 – 2022, die de ondernemers-groep Arbeidsmarkt & Onderwijs van Glastuinbouw Nederland voor haar leden organiseerde. Doel was te komen tot een actieplan om de uitdagingen op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Sjaak van der Tak neemt het eerste exemplaar van het rapport ’Arbeid in de toekomst. Inzicht in de arbeid en goed werkgeverschap in de tuinbouw’ in ontvangst van Gerben Splinter van Wageningen University & Research (links).

 

Zowel primair als secundair

Door de economische groei en dalende werkloosheid krijgen steeds meer glastuinbouwbedrijven te maken met een tekort aan personeel. Dit geldt zowel voor het primaire productieproces als voor de secundaire functies. Ook lopen de personeelskosten door nieuwe wet- en regelgeving steeds meer op. Om het personeel in de toekomst te behouden of aan te trekken is het van belang om het werk aantrekkelijker te maken.

Scholing

In het rapport van Wageningen University & Research worden zes transitiepaden omschreven, die de binding en de arbeidsomstandigheden kunnen verbeteren. Het bieden van ontwikkelpaden en scholing voor werknemers is één van deze transitiepaden. Het beschikbaar stellen van scholingsmogelijkheden is van groot belang. Om voldoende gekwalificeerd personeel aan te trekken is het wenselijk dat de glastuinbouwsector met het gehele onderwijs werkt aan een goede aansluiting.

Download hier het rapport 

Bron artikel: Hortipoint

Naar het overzicht
  • Home
  • Nieuws
  • Menselijk aspect bij binden personeel centraler stellen